mandag 13. juni 2011

Sivhønetjernet ny strategi

Siden sivhøne-tjernet viste seg å være veldig populært for joggere og hundeluftere så skjønte jeg ganske raskt at jeg trang en ny strategi. Det beste ville være å dra til tjernet tidlig om morgenen men det hadde jeg ikke mulighet til, dessuten ville lyset komme fra feil side. Bestemte meg derfor for å reise rett etter eller under et skikkelig regnvær, i håp om at det ville skremme vekk folk flest.  Jeg behøvde ikke vente lenge for bare noen dager etter katastrofeturen pøste det ned hele dagen, på ettermiddagen lysnet det litt men det så fortsatt ganske utrykt ut. Ideelle forhold for meg, så jeg dro. Kom til tjernet. ventet og ventet men det var heldigvis ikke joggere å se. Etter bortimot 2 timer kom endelig høna ut av takrørskogen. Den begynte å krysse tjernet mens den spiste og kaklet, flott.  Jeg fyrte løs.


 Ble kanskje litt for ivrig for den kikket skeptisk på meg.


For så å snu rundt og sette full fart mot takrørskogen den kom fra


Det var det jeg så til den høna.
Mens jeg ventet på høna ble det en del rørsanger foto muligheter. Den første landet så nær at jeg ikke fikk fokusert. Nummer 2 landet litt lenger unna men det var masse takrør mellom meg og fuglen, resultatet ble derfor litt bløtt men utrolig nok klarte kamera å fokusere.


 De neste fuglene satt seg på bedre avstand, kanskje litt lang unna men fikk knipset noen bilder.


Den siste har øyenbrynstripe bak øyet så jeg er litt usikker på om det er en rørsanger, tror det fordi alternativene i fugleboken min er arter som sjelden hekker i norge !  Håper det er noen av ekspertene som kan kommentere.

3 kommentarer:

  1. Hei Morten,

    Spennende sanger du har der. Har du flere bilder?
    Kan jo være at den holder hodet på skakke som produserer en mer tydelig øyestripe bak øyet enn det ville vært i rett profil. Var den lik på begge sider av hodet tilfelle misfarging e.l.?

    Mvh Rune Olsen

    SvarSlett
  2. Så bare den ene siden, sender deg ett bilde som er litt mer på skrå bakfra.

    SvarSlett
  3. Flott blogg du har! Gleder meg til å lese mer gjennom den og til å følge med videre!
    Vennlig hilsen Magne

    SvarSlett